2009 Amerika Zuid-West

Dag 7 Grand Canyon

Na het ontbijt vloog er een vliegtuig heel laag over. Wat bleek, het was de Air Force One, het vliegtuig van Obama. Dus eigenlijk hebben we hem toch gezien, hahaha.

Vandaag blijven we heel de dag in Grand Canyon. Vanaf de campground gaat er een gratis shuttle-bus het hele park door. Dit is prettig, dan kunnen we de camper laten staan. Er zijn 3 buslijnen die de hele dag door rondjes rijden, je hoeft nooit langer dan een kwartier te wachten. Toen we bij de bushalte stonden te wachten, zagen we opeens een groep herten. Een mannetje met verschillende vrouwtjes, prachtig om te zien. Ze zijn veel groter dan de reeën bij ons, ik schat dat de schofthoogte ongeveer 1.50 meter is.

We zijn met de bus naar Pipe Creek Vista gereden, waar we onze eerste blikken op de Grand Canyon konden werpen. Er is maar één woord voor : ongelooflijk. Het is niet uit te leggen wat voor machtigs je daar ziet. We wilden van daaruit lopen naar Yavapai Observation Station, een wandeling over geasfalteerde paden van ongeveer 3 kilometer. Helaas voelde Manon zich niet zo lekker, die wilde niet lopen. Daarom is Walter (die hier tenslotte al eens geweest is) met Manon verder gegaan met de bus. Ik ben met Anouk en Menno gaan lopen naar Mather Point, ongeveer 2 km. Een prachtige wandeling langs de kloof.

Bij Mather Point wachtten Walter en Manon ons op. Vanaf Mather Point heb je een schitterend uitzicht op de Grand Canyon, overal waar je kijkt is het machtig mooi. Walter is van daaruit met de meiden teruggegaan naar de camper, zodat Manon even kon slapen. Menno en ik zijn doorgelopen naar Yavapai Observation Station, waar ook een informatie-centrum was. Hier zag je veel info over de verschillende bodemlagen, geschiedenis enzovoort. Van daaruit hebben we de bus terug naar de campground genomen. Vanmiddag hebben we het lekker rustig aan gedaan, wat gelezen in de zon.

Om 17.00 uur zijn we naar de Arizona Room gegaan om wat te eten. Vooral de ober was erg lachwekkend, overdreven vriendelijk, echt op zijn Amerikaans. Daarna wilden we met de bus naar Hopi Point gaan, omdat je daar de mooiste zonsondergang zou kunnen zien. Helaas waren wij niet de enigen met dit idee. De rij bij de bus was zo lang, dat ondanks dat de bussen ieder kwartier reden, het toch te lang zou duren om op tijd te zijn. Lopen was ongeveer 35 minuten, en dat zouden we net kunnen halen. Walter en Anouk zijn toen snel vertrokken. Ik bleef met de andere 2 bij de Bright Angel Lodge. Gelukkig waren ze net op tijd, zodat er toch wat foto's zijn van de zonsondergang.

Daarna met de bus terug naar de campground. Daar aangekomen de barbecue nog aangestoken om marsh mallows te roosteren. Het is hier erg mooi 's avonds. Omdat er bijna geen verlichting is, heb je een schitterende sterrenhemel. Ook de temperatuur is lekker om buiten te zitten. Voor het eerst liggen we eens niet om half 9 in bed.

de schrammetjes

Het blijft iedere dag leuk om jullie reisverhalen te lezen. Wat een enorme belevenis zeg!!
Wij hebben vanavond onze gast gehaald. Wat was Yaro enorm blij. Snap ik niet echt? Wij hebben hem verwend met een lekker oortje, al is het geen weekend.
Evi vondt het enorm stoer om Manon zo op de foto te zien. Menno hoe smaakt die big Cola? Anouk wat ben jij een mooi fotomodel. Dikke kus en tot morgen

de oudjes,

lieve kinderen.
eindelijk eens tijd om jullie een langer bericht te sturen.
wat een leuk verslag van jullie vakantie en dan die mooie foto's de knapheid hebben ze wel van de oma
ha ha.zaterdag zijn wij naar de verjaardag van ger geweest,klein groepje maar wel erg gezellig. rens was er ook nog even maar is later met guido naar huis gegaan.hij heeft een weekje in het ziekenhuis gelegen om balans in zijn jonge leventje te krijgen,dus gelukkig niets aan de hand,hij groeit goed en heeft al een leuk bol koppie.verleden week hebben wij heerlijk gefietst met lieke en cris en op 11 aug.is cris weer opa geworden van een kleindochter roos. de fietsen bevallen ons opperbest,voor je vader was het wel wat te zwaaren pakte via een kortere weg een terrasje voor een glaasje spa,geloven jullie dat.woensdag een dagje naar deventer geweest,een prachtige hanzenstad,leuke terrassen en winkels,mannen vonden het minder leuk,daar de meiden weer moesten kopen.zondag hebben wij het fietsen samen nog dunnetjes overgedaan.maandag ben ik naar de dokter geweest voor pijn onder mijn voet,het lopen gaat moeilijk,foto in het ziekenhuis laten maken,gelukkig niets gebroken of een scheurtje in een pees.verder ben ik kerngezond.dinsdag gaan wij naar knokke.
jullie hebben nog heerlijk 2,5 weken voor de boeg, geniet er heerlijk van.kun je in je reisverslag nog even laten weten of je deze berichten ook krijgt.
kusjes voor jullie allemaal en dikke knuffels
tot het volgende bericht. opa en oma