2009 Amerika Zuid-West

Dag 26 San Francisco

Volgens Manon was dit 1 van haar topdagen, na het paardrijden dan. We gaan vandaag fietsen huren en over de Golden Gate Bridge fietsen. Omdat Manon haar spreekbeurt over SF heeft gedaan, herkent ze heel veel van wat we hier gezien hebben. De Golden Gate Bridge is dan ook echt een droom van haar. Ook het feit dat de film 'A princess diary' zich hier afgespeeld heeft, vinden vooral de beide dames erg leuk.

Opnieuw zijn we niet al te laat opgestaan, want we hadden een drukke dag voor de boeg. We zouden de fietsen huren bij Bay City Bikes, dit was vlak bij Pier 39. Naast de fietsverhuur zat een leuke ontbijtzaak, Pergamino, hier hebben we erg lekker ontbeten. Omeletten, wafels en zoveel koffie en thee als je maar wilde, wat wil een mens nog meer. Daarna de fietsen opgehaald, het zijn een soort van mountainbikes, maar je hebt hier met al die heuvels ook wel veel versnellingen nodig. Helaas voor de kinderen moesten zij wel helmen op, de Californische wet stelt dit verplicht voor kids onder de 18 jaar. Walter en ik mochten dus lekker zonder helm fietsen.

Daarna op pad. We hadden de route die we wilden fietsen meegekregen, eigenlijk kun je gewoon de fietsers volgen, want bijna iedereen fietst dezelfde route. Onze 1e stop was bij Fort Point, een oud verdedigingsfort onderaan de Golden Gate Bridge. Vanuit hier had je een prachtig uitzicht op de oceaan, je zag de zeeleeuwen rondzwemmen, even dachten we dat het dolfijnen waren. Ook had je mooi zicht op de onderkant van de brug, indrukwekkend om te zien. De wind was daar erg sterk en koud, dus zagen we wel wat op tegen de brug. Het was vandaag ook niet zo mooi weer in de ochtend, zodat we de Golden Gate Bridge nu ook in de mist hebben zien liggen, toch ook wel een mooi gezicht. Gelukkig trok de mist al vrij snel op en hadden we weer prachtig weer.

Na wat gedronken te hebben, fietsten we naar boven, naar de brug. Dit klinkt gemakkelijker dan het is, de wegen gaan hier steil omhoog. Mijn knieën protesteerden dan af en toe ook flink, zodat ik op sommige plekken maar naar boven ben gaan lopen. Maar toen we boven kwamen, prachtig, wat een ontzettend mooi gezicht. Manon was helemaal over haar toeren, ze wilde wel gillen van blijdschap, eindelijk kon ze de Golden Gate Bridge aanraken, ze heeft hem zelfs beloofd om nog eens terug te komen.

Daarna op ons gemak over de brug gefietst met de nodige stops om van het uitzicht te genieten. Je moest ook wel langzaam fietsen, want er reden tegenliggers (ook fietsers) en overal liepen mensen over de brug die je moest ontwijken. Gelukkig kunnen wij Nederlanders goed fietsen. Het was ondertussen ook weer helemaal helder weer geworden, zodat we een prachtig uitzicht hadden over SF en Alcatraz.

Eenmaal aan de overkant zijn we doorgefietst naar Sausolito, een erg mooie tocht helemaal langs het water. Wel steeds weer heuvel op en heuvel af, dus ik heb mijn conditietraining voor de komende weken weer gehad. Onderweg ook nog een paar herten gezien, gewoon aan de kant van de weg. Wel nog even wat oponthoud, want toen we in Sausolito aankwamen, was Walter opeens zijn rugtas kwijt met fototoestel en videocamera er nog in. Hij schrok zich rot en is gauw teruggefietst naar onze laatste rustplaats, helaas voor hem was dit een heel stuk heuvelopwaarts. Maar goed, de schrik gaf hem vleugels en gelukkig lag zijn rugzak er nog. Anderst hadden jullie het vandaag zonder foto's moeten doen. Door alle commotie is hij wel vergeten om foto's van Sausolito te maken, terwijl dit een ontzettend gezellig plaatsje is. Veel winkels met echt mooie spullen, leuke eethuisjes en prachtige huizen met zeezicht.

Na wat rondgeslenterd te hebben en geld uitgegeven te hebben aan Pandora-kralen, hebben we de veerboot teruggenomen naar SF. Een erg leuk gezicht, de hele boot stond vol met allerlei huurfietsen, ik denk wel 200. Na een half uurtje varen waren we weer terug op het vasteland. Snel de fietsen inlevereren en wat gaan eten, het was ondertussen bijna 7 uur en we hadden na ons uitgebreide ontbijt niets meer gehad. Dus lekker gaan eten bij Cioppino, italiaans eten op z'n amerikaans, maar wel lekker. Daarna nog even wat over de boulevard geslenterd en terug naar het hotel.

Het was een zalige dag, maar wel met gemengde gevoelens. Het is tenslotte onze laatste dag hier in de USA. De kids hebben ook zoiets van 'gaan we nou alweer naar huis'. Het is dat ze Yaro en Kitty missen, maar anders zouden ze hier graag nog even willen blijven. Dit is dus ook mijn laatste verslag vanuit Amerika, morgen zitten we in het vlilegtuig en zondag zijn we weer thuis. We hebben een schitterende reis gehad en zullen hier altijd fantastische herinneringen aan blijven hebben. Ik wil jullie allemaal bedanken voor het meeleven met ons en voor de leuke berichtjes, het was iedere dag weer leuk om te kijken wie er gereageerd had. Als we weer in Nederland zijn, moeten jullie allemaal maar snel langskomen om onze verhalen aan te horen. Bye, bye.

es(AA-forum ess141 )

Bedankt dat we mochten meelezen, bij deze een heel goede terugreis toegewenst.

Groeten,
es

de overgaauwtjes

Wat een fantastische reis, met leuke verhalen...
met een geweldig reisverslag!
Helaas aan alle leuke dingen komt weer een einde ...., maar ook weer een begin van verhalen vertellen en dingen herkennen op de tv en film....we wensen jullie een goede reis terug...en leg je vest en jas maar klaar............brrrrr....
groetjes wij
ps.Jessie wil wel met die zeeleeuwen zwemmen!