2009 Amerika Zuid-West

Dag 25 San Francisco

Vanmorgen toch een beetje uitgeslapen. Nadat we een openbaar vervoer pas voor 3 dagen hebben gekocht, zijn we weer op pad gegaan. Allereerst gingen we (opnieuw) met de cable-car naar Union Square, een mooi winkelgebied. Omdat we nog niets gegeten hadden, zochten we eerst iets om te ontbijten. Dit is hier in Amerika toch veel normaler als bij ons, buiten de deur ontbijten. Bij hotelovernachtingen is het ontbijt eigenlijk nooit inbegrepen en ontbijten in een hotel is vaak nogal prijzig. Gelukkig vonden we een leuk zaakje en we hebben ontbeten met pancakes en omeletten.

Daarna lekker wat rondgeslenterd en winkels bekeken. Ook zag je hier heel mooi de hoge gebouwen van het Financial District. Na nog even gekeken te hebben bij een cable-car turning point (de karretjes worden op een draaischijf gereden en dan handmatig omgedraaid) zijn we met de cable-car doorgereden naar Lombard Street, een klein straatje met het meest aantal haarspeldbochten ter wereld, te weten 10. We begonnen bovenaan en liepen via de trap naar beneden. Het gaat echt ontzettend steil naar beneden, je ziet er ook veel toeristen naar beneden rijden die aan het filmen zijn. Het is ook een mooie straat om te zien, met hortensia's en buxus.

Vanuit Lombard Street zijn we naar een bushalte gelopen, dit was maar een paar blokken verder. Het nadeel is wel dat je dan heuvel op en af moet. Toen met de bus naar Alamo Square gereden, een straat met prachtige Victoriaanse huizen. Als je aankomt, zie je eerst een groen park waar ontzettend veel honden liepen, Manon was dus weer helemaal in haar element. Rondom dit park vind je veel huizen in Victoriaanse stijl, maar de 6 huizen die zo bekend zijn, zijn wel erg mooi.

Daarna naar het hotel om ons om te kleden. Vanavond zouden we met de boot naar Alcatraz gaan met de boot en het wordt hier 's avonds behoorlijk koud. Vanuit het hotel weer met de cable-car naar pier 33 gereden, van hieruit vaart de boot. We hadden vantevoren nog tijd genoeg om Pier 39 te bezoeken, de bekendste pier van SF. En weet je wat ze daar hadden Lisette, lekkere churro's, dus de kids hebben er nog maar eens van genoten. Ook zijn we gaan kijken bij de zeeleeuwen die bij Pier 39 liggen. Je weet niet wat je ziet, honderden zeeleeuwen liggen daar naast, over en op elkaar op houten vlonders. Een ontzettend leuk gezicht.

Om 18.10 vertrok onze boot naar Alcatraz, het gevangeniseiland. Het ligt maar 2 mijl van SF vandaan, dus de tocht duurde niet lang. Wel leuk was, dat we eerst om het eiland heen vaarden, we hadden dan ook een mooi uitzicht over de Golden Gate Bridge. Op Alcatraz hadden we een audiotour, gelukkig voor de kids in het nederlands. Erg interessant om te horen en zien hoe het leven vroeger op Alcatraz was. De tour duurde ongeveer een uur, daarna konden we eventueel nog naar informatieverhalen van gidsen, maar dat was voor Manon niet zo leuk want die begrijpt onvoldoende engels. Dus om 8.40 uur vaarden we weer terug naar SF, wel een erg mooi gezicht nu het donker was en je de lichtjes van het vasteland voor je zag.

Weer aan land zijn we teruggelopen naar Pier 39 en hebben daar een lekkere hamburger gegeten bij Wipe-Out. Na het eten was Manon helemaal op en ook de andere 2 waren moe, dus terug naar het hotel. Morgen onze laatste dag hier, de kinderen vinden het wel snel omgegaan deze 4 weken.

Martijn en Jasper, jullie bestelling is geregeld en wordt thuisbezorgd.

Max, we vinden het jammer voor jou, maar we komen Yaro toch echt zondag ophalen. We zullen proberen om wat zon in onze koffers mee te nemen, al weet ik niet of we nog veel plaats hebben.

Mathijs

Bedankt voor jullie mooie weblog. Ik heb het met veel plezier gevolgd.

Geniet nog maar goed van de laatste dag en tot volgende week!

Fam. Advocaat

Nicole wat zijn je verslagen toch leuk en duidelijk. Het is allemaal heel indrukwekkend wat jullie meemaken.
In de Ardennen bij je ouders was het weer als vanouds. Geniet nog van je laatste dagen en een goede reis terug. Groetjes Sonja, Ger, Marcel en Remco.

opa

Hoi kindjes en kleinkindjes, net weer jullie reisverslag gelezen en gezien dat jullie het tot bijna de laatste dag in Amerika erg naar jullie zin hebben gehad. Ik merk dat deze reis voor jullie een fantastische ervaring is geweest maar zal toch blij zijn als jullie weer heelhuids zijn teruggekeerd. Gezien alles wat jullie in 4 weken tijd hebben gedaan denk ik dat jullie toch wel moe zullen zijn na thuiskomst dus doe zondag vooral wat voor jullie het beste uitkomt. We horen het nog wel als jullie weer in Nederland zijn. Ik hoop dat de laatste vakantiedag in SF ook nog veel plezier voor jullie brengt en wens jullie een goede terugvlucht toe.

Hans en Maria

We hebben wéér genoten van de mooie reisbeschrijving en foto's. Wat hebben jullie veel gezien en beleefd! Jullie zullen nog lang nagenieten van zo'n prachtig avontuur. We wensen jullie een goede terugreis toe. Heel veel groetjes van ons.